"Pokud jste už někdy letěl, možná pochopíte lásku k létání, která se u pilotů časem vyvine. Je to podobný pocit, jaký cítí muž k ženě, nebo manželka ke svému manželovi."

Pilotní průkaz

Chci být pilotem

Pokud Vás zajímají letadla a létání a chcete se stát byť jenom v koutku duše pilotem, tak Vám vřele doporučujeme si u nás vyzkoušet Let pro radost tzv. seznamovací let či Let letadlem s instruktáží po krásách Mladoboleslavska, Českého ráje či Českolipska. Sami tak zjistíte, jestli na to máte. Seznamovací let i následný výcvik probíhá na letadla typu ULL (ultralehké letadlo). Veškeré hodiny v rámci těchto letů Vám budou započítány do hodin pilotního kurzu, v případě, že se rozhodnete ve výcviku pokračovat. Ale věřte, že budete po všech směrech nadšení a jakékoliv pocity předčí Vaše očekávání. Rozhodnutí je zcela na Vás, ale pokud si to nevyzkoušíte, nebudete vědět, o co přicházíte. Nejen po celou dobu výcviku, ale i po něm se Vám budeme plně věnovat. Preferujeme příjemný, kamarádský a familiérní přístup ke všem bez ohledu na věk. Přesto se, ale snažíme o dodržování naprosté kázně a disciplíny.

Budete létat na jedněch z nejmodernějších UL letadel současnosti – Dynamic, Sirius

Tato letadla vynikají bezpečností. Letadla jsou opravdu nadstandardně vybavena, takže se budete cítit, že řídíte mnohem dospělejší letadlo. Letadla mají obrazovky, elektronické ovládání a pro vaši bezpečnost také záchranný padákový systém.

Nevýhodou je, že po této zkušenosti, už asi do hůře vybavených a starších UL letadel nesednete.

Lékařská prohlídka budoucího pilota letadla

Základní předpoklad pro získání pilotní licence je lékařská prohlídka u určeného leteckého lékaře, který Vám vydá potvrzení o zdravotní způsobilosti do Vašeho osobního listu pilota - žáka. Tuto prohlídku Vám bez problémů zajistíme kvalifikovaným, určeným leteckým lékařem. Cena takové prohlídky je cca 300,- a trvá max. 30 minut. Platnost lékařské prohlídky je 5 let u osob mladších 30 let. Starší musí prohlídku absolvovat každé 2 roky.

Omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby

Pro žáky a piloty je tento průkaz velmi důležitý. Pilota i žáka jeho získání opravňuje k radiokomunikaci v rámci letectví. Tento průkaz získáte po absolvování zkoušky na ČTU - Český telekomunikační úřad v Praze, který pořádá zkoušky v pravidelných intervalech cca 2x měsíčně. Platnost tohoto průkazu je na období 5 let. Zkouška Vás bude stát 500,- Kč a prodloužení průkazu po 5 letech 200,- Kč. Přípravu na zkoušku s Vámi velice rádi prodiskutujeme a věřte, že budete 100% připraveni ji bez problémů zvládnout. Pozn. Nezapomeňte si tento průkaz prodloužit!!!! V opačném případě musíte jít na zkoušku znovu.

Teoretická příprava pilota

Teoretická příprava je začátkem celého koloběhu, na jehož konci se stanete pilotem. Během 45 hodin výuky získáte potřebné znalosti, abyste zvládli teoretický test z předmětů: Aerodynamika a mechanika letu, Stavba a konstrukce letadel, Letecké postupy a předpisy, Letecké navigace, Meteorologie, Motory, Vrtule, Přístroje a také Spojovací předpis, dle platné osnovy UL 3.

Praktický výcvik pilota - A jdeme konečně na to - režimy letu

Po absolvování minimálně 21 hodin teoretické přípravy Vás čeká konečně ta pravá slast, kdy usednete s instruktorem do letadla na pozici pilota a vydáte se na oblohu plnit praktickou výuku podle osnovy. Základní praktický výcvik pilota UL letadla je rozdělen podle druhů režimů do minimálně 21 samostatných cvičení. Minimální nálet do praktické zkoušky je 14 hodin 35 minut s instruktorem a 5 hodin a 25 minut v obsazení sólo. Při obsazení sólo musíte vlastnit platný omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby. Minimální celkový nálet potřebný ke zdárnému ukončení výcviku je 20 hodin a 112 letů a přistání. Podrobnou osnovu naleznete v sekci "Dokumenty".

Při praktickém výcviku si osvojíte potřebné procedury a režimy letu ve všech jeho fázích. Při pilotním výcviku budeme využívat metodiku výcviku v aktualizované verzi od Františka Kdéra V-PL-4, učebnici pilota společně s osnovou UL 3, kterou použijeme při nácviku některých letových režimů.

Teoretická zkouška pilota

Teoretickou zkoušku je možné absolvovat až po úspěšně dokončeném prvním sólo letu. Nejpozději 180 dní od teoretické zkoušky je nutné složit i zkoušku praktickou. V opačném případě výsledky teoretické zkoušky ztrácejí platnost a celou zkoušku je nutné podstoupit znovu. Teoretická zkouška je vždy prováděna pod dohledem leteckého inspektora a také Vašeho instruktora. Teoretická zkouška se provádí na letišti Mladá Boleslav.

Praktická zkouška pilota ultralehkého letadla

Tato zkouška se provádí až po úspěšném absolvování teoretické zkoušky, opět pověřeným inspektorem. Během letu budete hodnoceni za režimy, postupy, radiokomunikaci, leteckou navigaci a techniku pilotáže.

A konečně vysněný pilotní průkaz

Po zdárném složení zkoušek se stáváte držitelem pilotní licence. Tím může úspěšně odstartovat Vaše kariéra pilota ultralehkých letadel. Podle zákona se však pilotem stáváte až po minimálním náletu 50 hodin. Do této doby nesmíte na palubu letadla brát žádné osoby - nepiloty. Doporučujeme si zbývající hodiny, do celkového počtu 50, nalétat s Vaším instruktorem jako kondiční lety. Samozřejmě, že si tyto hodiny můžete odlétat i v rámci sólo letů.

Kvalifikace řízené lety VFR tzv. ŘL VFR

Tuto kvalifikaci mohou získat piloti s platnou licencí. Bez této kvalifikace není možný let, ani průlet řízenými okrsky CTR. Vzhledem k tomu, že v naší PILOTNÍ AKADEMII pořádáme kurzy Řízené VFR lety, nebrání vám nic v tom, abyste tento krus absolvovali a připsali si tuto kvalifikaci do pilotního průkazu v rozsahu 4 hodin. Garantujeme Vám, že budete perfektně připraveni již během klasického výcviku. Poté Vás již nic neomezuje a můžete létat téměř kamkoliv a bez limitů.

Kolik Vás bude stát pilotní průkaz?

Velmi často kladená otázka. Vše záleží na následujících faktorech: jako jsou např. přistávací poplatky, a především na Vás samotných, na tom, jak Vám půjdou ve výcviku všechny povinné režimy dle předepsané osnovy UL3. Obecně lze říci, že výcvik pilota na vnitrostátním letišti můžete, pokud vám bude stačit tzv. penzum hodin, pořídit za 46.000,- Kč. Předpokládá se, že ale nepřesáhnete hranici 100.000,- Kč včetně teoretické přípravy a kvalifikace Řízených letů VFR.

V kolika letech se můžu stát pilotem?

Pilot může být zařazen do výcviku po dovršení 15 let věku. Vydání pilotní licence a samostatné lety sólo může absolvovat nejdříve po dovršení 16 let. Takový kadet-žák musí mít písemný souhlas obou rodičů nebo zákonných zástupců, který prověřuje jeho letecký instruktor.